QuranBest (Free)

150juta++ halaman Al Quran telah dibaca

Kesederhanaan Khalifah Umar bin Abdul Aziz

Raja' bin Haiwah (salah seorang menteri Umar bin Abdul Aziz yang terkenal keikhlasannya) pernah bertutur:  Ketika Umar bin Abdul Aziz menjadi seorang gubernur Madinah, saya pernah dekat dan mengabdi kepadanya. 

Suatu hari beliau meminta saya untuk membelikan sebuah baju. Lalu saya membelikannya sebuah baju seharga 500 dirham. 

Ketika saya sodorkan baju itu, Umar bertanya: "Wahai Raja' baju ini terlalu bagus. Carikan yang lainnya yang lebih murah".

Ketika Umar bin Abdul Aziz telah menjadi Khalifah, beliau menyuruh saya kembali untuk membelikan baju. Saya kemudian membelikannya yang seharga 5 dirham. 

Ketika saya sodorkan baju tersebut, Umar berkata: "Wahai Raja', ini terlalu bagus, baju ini terlalu mahal bagi saya, tolong carikan yang lebih murah dari ini".

Mendengar itu, saya tidak tahan mendengarnya, saya pun akhirnya menangis. Melihat saya menangis, Umar bin Abdul Aziz kemudian bertanya: "Wahai Raja', kenapa kemu menangis?" 

Saya lalu menjawab: "Saya ingat perkataan tuan dahulu ketika tuan menyuruh saya membelikan sebuah baju". 

Umar kemudian mendekatiku sambil berkata: "Wahai Raja', ketahuilah, saya ini setiap ada keinginan, Allah selalu mewujudkannya. Dahulu, saya pernah berkeinginan untuk dapat menikahi putri paman saya, Fatimah binti Abdul Malik dan alhamdulillah saya pun dapat menikahinya. 

Kemudian saya juga pernah berkeinginan untuk menjadi gubernur Madinah dan sebagaimana kamu ketahui saya pun dapat mencapainya. Saya juga pernah berharap menjadi khalifah, dan alhamdulillah Allah memperkenankan keinginan saya ini, kini saya seorang khalifah. Hari ini, wahai Raja' saya berkeinginan untuk menjadi penghuni surga, maka saya berharap saya dapat menjadi salah satu penghuninya."